چگونه نه بگوییم
چگونه به درخواست های دیگران نه بگوییم
دسامبر 16, 2016
چگونه مدیر موفقی باشیم؟؟
آگوست 5, 2018
دلایل شکست کسب و کارها

دلایل شکست کسب و کارها

7 سوال مهم در بازاریابی

دلیل اصلی موفقیت یا شکست در هر کسب و کاری موفقیت یا شکست در تلاشهای بازاریابی است(برایان تریسی)

هیچ موفقیت یا شکستی هرگز شانسی نیست در واقع کلمه شانس یک دروغ بزرگ است علم مدیریت و بازاریابی آمده تا آینده کسب و کار شما را پیش بینی کند بنابراین کسب و کارهایی که شکست می خورند هیچگاه شانسی شکست نمی خورند بلکه شانس همان پیش بینی است که انجام نداده اند.

جذب مشتری

این نکته ی مهم را همواره بیاد داشته باشید که مشتریان به شدت از خطر کردن می ترسند آنها می ترسند پول زیادی بدهند و یا محصول بدی دریافت کنند و مجبور به تحمل چیزی شوند که برای اهدافشان نامناسب است بنابر این باید این اطمینان در مشتری ایجاد شود که کالا یا خدمات شما همان چیزی است که آنها می خواهند و در جایی دیگر بهتر از آن را نمی یابند

برای بازاریابی محصول و یا ایده های جدید باید سه سوال کلیدی پرسید:

  • آیا برای محصول و یا ایده شما بازاری وجود دارد؟

قبل از اینکه هر گونه تصمیمی بگیرید اول مشخص کنید آیا تقاضایی برای محصول و یا خدمات شما و جود دارد یا خیر . امروزه حدود 80 درصد محصولات جدید شکست می خورند چون بدون داشتن مشتری تولید شده اند

  • اگر مشتری وجود دارد تعداد آنها چقدر است؟

به دقت بررسی کنید بازار تقاضا به چه میزان بزرگ است و آیا ظرفیتی وجود دارد که شما وارد آن شوید یا خیر

  • آیا بازار متمرکز است؟

شاید برای تولید یک محصول و یا ارائه ی یک خدمت  یک نظرسنجی برگزار کنید و 100 هزار تقاضا وجود داشته باشد اما نکته ی مهم اینست که آیا همه ی تقاضا ها از یک نقطه متمرکز است یا در 10 هزار شهر و یا روستا پخش است؟ به عبارتی باید بررسی کرد آیا مشتری ها در یک موقعیت جغرافیای نزدیک به هم هستند و یا در منطقه ی وسیعی پراکنده هستند؟

بازاریابی دقیقا شبیه عملیات نظامی است هر عملیات نظامی فقط زمانی با موفقیت روبرو می شود که بر اساس شناخت و آگاهی کامل از دشمن طراحی شود. در بازاریابی نیز همین داستان برقرار است همه ی عملیات بازاریابی موفق هم بر اساس تحقیقات و شناخت خوب از بازار تعریف می شود. اینکه از فعالیت رقبا و رویداد های بازار آگاه باشید

عملیات بازاریابی

برای موفقیت در کسب و کارتان برای باید این چهار سوال طلایی را پاسخ بگویید

  • مشتری شما کیست؟

چه کسی محصولاتن را می خرد؟در گذشته مشتری شما چه کسی بوده است؟ در آینده مشتری شما کیست؟ سن، میزان تحصیلات، میزان درآمد و شغل آنها چیست؟ افکار ، احساسات ، ارزش ها ، علایق و نیازهایشات چیست؟

  • مشتری شما کجاست؟

دقیقا مشخص کنید مشتری شما در کجا قرار دارد. جای شما آنجاییست که مشتری شما آنجاست.

  • مشتری چگونه خرید می کند؟

مشتریان معمولا محصولات شما را چگونه می خرند؟ آیا از طریق پست بیشتر خرید می کنند یا در اینترنت؟ آیا به عمده فروشی مراجعه می کنند و یا در خرده فروشی ها

  • کاربرد محصول شما برای مشتری چیست؟

باید به وضوح برای مشتری مشخص کنید که خرید محصول و یا خدمات شما برای آنها چه مزیتی دارد. آنها باید قانع شوند که خرید از شما بهتر و به صرفه تر از خرید از رقبا است.

سوالات مهم در بازاریابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *