جلب اعتماد مشتری
جلب اعتماد مشتری
دسامبر 15, 2016
چگونه نه بگوییم
چگونه به درخواست های دیگران نه بگوییم
دسامبر 16, 2016
ارتباط موثر چگونه است

ارتباط موثر چگونه است

ارتباط موثر چگونه است

بنام خدا

ارتباط موثر چگونه است

یادم می آید زمانی که یک کتاب خوب در مورد ارتباطات موثر خریداری کرده بودم شخصی آن را نزد من دید و گفت یعنی واقعا تو نمی توانی با دیگران ارتباط برقرار کنی که می روی کتابش را می خوانی!!!  الان می خواهم پاسخش را بدهم : این مسئله دقیقا شبیه سود آموزی ماست. ما در کلاس اول دبستان خواندن و نوشتن را آموختیم پس آیا این بدین معنی است که نیازی به سایر پایه ها نداریم و آیا می توان خواندن و نوشتن اول دبستان را با مقطع لیسانس یکی دانست؟موضوع ارتباطات نیز همینگونه است ما ارتباط برقرار کردن را آموخته ایم اما ارتباط موثر را در چد حد می دانیم؟

در یک گفتگو یک پیام ارسال و در طرف دیگر آن پیام دریافت می شود هر پیامی که ارسال می شود می تواند یکی از چهار حالت زیر را داشته باشد

  • با خشونت
  • بدون قاطعیت
  • منفعلانه
  • قاطعانه

متاسفانه اکثر افراد خشونت را با قاطعیت اشتباه می گیرند قاطعیت یعنی بیان منظور خود به صورت واضح، مثبت و اعتماد به نفس بطوریکه مخاطب منظور شما را به درستی درک کند

گیرنده نیز می تواند به چهار حالت پیام را دریافت کند

  • منفعلانه
  • بادقت
  • گزینشی
  • فعالانه

بهترین نوع گوش دادن گوش دادن فعالانه است بدین صورت که گوینده درک می کند که پیامش به درستی منتقل شده است

برای اینکه یک ارتباط موثر واقع شود باید گوش دادن فعالانه و صحبت کردن قاطعانه باشد

گوش دادن فعالانه، صحبت قاطعانه

قاتلین ارتباط موثر :

  • زود قضاوت کردن: زود قضاوت کردن یعنی پیش از اینکه تمام حقایق یک داستان را بدانید شما فکر می کنید می دانید آخر این داستان چه می شود و یا فرد چه خواهد گفت از اینرو امکان دارد رفتاری انجام دهید که به ارتباط به طور کلی لطمه بزند مثلا صحبت شخص گوینده را قبل از تمام شدن قطع می کنید و یا بدون اینکه منطق حرف شخص را بپرسید ایده اش را رد می کنید بدین صورت به ارتباط لطمه ای جدی وارد می کنید
  • شما همه چیز را می دانید اما دیگران نمی دانند: یکی از بدترین حس هایی که انسان از آن بدش می آید احساس احمق بودن است اگر شما فکر می کنید دیگران نمی دانند ولی شما می دانید باعث می شود به جای او عمل کنید و یا تصمیمی بگیرید و شخص مقابل را به یک گارد می برید که در برابر همه ی توضیحات درست و غبط شما ایستادگی می کند
  • شوخی های نابجا: شاید بارها شنیده باشید که استفاده از طنز در ارتباطات بسیار موثر است اما چیزی را بسیاری در نطر نمی گیرند این نکته است

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

طنز و شوخی اگر به درستی استفاده نشود به جرائت می توان گفت یکی از قاتلین ارتباط موثر است

  • منفی بافی و غرغر کردن: وای از روزی که در بین دیگران به عنوان یک فرد منفی باف و غرغر کننده معروف شوید تقریبا حکایت شبیه کسی است که جزام دارد و ترد می شود و هیچکس دوست ندارد با شما ارتباط داشته باشد چه برسد به ارتباط موثر
قاتلین ارتباط موثر

چهار تکنیک برای برقراری ارتباط موثر

  • گوش دادن فعالانه: بدین معنی که تمام توجه شما به مخاطب باشد به گونه ای که مخاطب احساس کند به جز او کسی در دنیا وجود ندارد گوش دادن فقط شنیدن نیست بلکه استفاده از ارتباط چشمی درست و زبان بدن است . پس از اینکه سخنان مخاطب را گوش دادید از او سوال کنید و مطمئن شوید منظور او را به درستی متوجه شده اید و سپس با پرهیز از تندخویی و مخالفت فوری نظر خود را بیان کنید
  • همه را به یک چشم نبینید: هیچگاه یک شخص نماینده ی میلیون ها نفر نیست آیا می شود همه ی مردم آلمان را همچون هیتلر دید؟بسیاری از افراد هستند چون از یک نفر از یک قوم تجربه ی بدی دارندکل آن قومیت را به چشم ان یک نفر می بینند. توجه داشته باشید حتی انگشتان یک دست هم شبیه هم نیستند
  • فرضیات مثبت داشته باشید: در مورد دیگران اگر می خواهید قضاوتی داشته باشید سعی کنید آن قضاوت مثبت باشد.فرض کنید آنان نیت خیری دارند و انتضارات بهترین را داشته باشید. باور کنید همه ی دنیا دست در دست هم نداده اند تا برای شما توطئه کنند و کلاه شما را بردارند.
  • لبخند بزنید: ابن ابزار از هر ابزار دیگری قدرتمندتر است و حس خوب ارزشمند بودن را به دیگران منتقل می کند. در واقع لبخند یک کار فیزیکی است که اثر مستقیم بر روی روح دارد و هم حال خودتان و هم حال مخاطب را بهتر می کند.
رفتارهای مناسب در ارتباط موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *